hse plan استرس شغلی

استرس شغلیhse plan
271
hse plan استرس شغلی چیست؟

hse plan استرس شغلی برنامه ای مشخص برای شناسایی و مدیریت استرس شغلی در فرآیندهای کاری معین است. مواردی چون تعریف استرس شغلی و ماهیت آن در مشاغل موجود و راهکارهایی که جهت مدیریت آن انتخاب شده اند جز hse plan استرس شغلی هستند.

ایجاد دستورالعمل و روش اجرایی نیز در این خصوص میتواند راه دیگری باشد که با فرم ها و چک لیست های مشخص به قابل اندازه گیری بودن اقدامات و پایش وضعیت استرس شغلی کمک میکند.

چه ارتباطی بین hse plan و استرس شغلی وجود دارد؟

ابتدا ارتباط استرس شغلی و hse را بررسی مینماییم تا موضوع روشنتر شود. بهداشت و سلامت کارکنان از دو نظر جسمی و روانی قابل بررسی است بنابر این بهداشت و سلامت روانی کارکنان نیز بخشی از وظیفه hse است که غالبا فراموش شده است. وقتی کارکنان از نظر روانی در سلامت نباشند به طبع از نظر جسمی نیز دچار مشکلات سلامتی شده و عملا سالم نخواهند بود. از طرف دیگر در بحث ایمنی در hse میدانیم بسیاری از حوادث و شرایط و اعمال ناایمن از طریق انسان به وجود می آید. فردی که از نظر روانی سالم نباشد امکان ایجاد شرایط و اعمال ناایمن بیشتری نسبت به سایرین دارد و خطرسازتر است. و در وهله آخر میتوان گفت فردی که دارای سلامت روانی نباشد اهمیتی به محیط زیست نیز قائل نخواهد شد.

از این رو مدیریت استرس شغلی بسیار پر اهمیت است و داشتن برنامه ای برای مدیریت و کنترل آن ضروری به نظر میرسد.

استرس شغلی چیست؟

استرس شغلی شرایطی است که فرد از نظر روانی دچار تنش شده و از تعادل خود فاصله میگیرد. عواملی که میتواند منجر به استرس شغلی شود شامل: فشار کاری زیاد، عدم تطابق فردبا فرایند شغلی، مشاهده تبعیض و بی عدالتی، شرایط کاری نامطابق با تصورات فرد و…

به علاوه فردی که دچار استرس شغلی میگردد ممکن است دچار افسردگی و فرسودگی شغلی شود.

راه های کاهش استرس شغلی چیست؟

۱-آموش و آگاهی از موضوع استرس شغلی

hse plan استرس شغلی شامل برنامه آموزشی مرتب برای کارکنان و مدیران با موضوعات مختلف در طول سال میباشد. این آموزشها باید به صورت مستمر وجود داشته باشد تا موثر واقع شود.

۲-ایجاد روش هایی جهت شناسایی افراد در معرض

hse plan استرس شغلی شامل شناسایی افراد مستعد بروز استرس شغلی است. این افراد باید به صورت ویژه تحت بررسی و مشاوره قرار بگیرند و روند بهبود آنها پایش شود.

۳-ایجاد برنامه هایی برای کنترل استرش شغلی

در خصوص برنامه های شرکت مدیریت می بایست با توجه به منابع مالی مورد نیاز تصمیم گیری نماید. برنامه های کنترلی میتوانند شامل طیف گسترده ای از ایده ها شود. استفاده از مشاور و روانشناس،ایجاد گروه های حمایتی، تغییرات فیزیکی محل کار، جا به جایی شغل و … از گزینه های رایج میباشد.

چند تکنیک برای کاهش استرس شغلی

۱-صحبت کردن با دوستان

۲-گوش دادن فعال

۳-بهبود مهارت های ارتباطی

۴-تنفس شکمی

۵-تفریح کردن

۶-برنامه ریزی داشتن در کار

برای مطالعه مطلب مرتبط با hse plan پیمانکاران روی لینک کلیک کنید.

پاسخ دادن

Your email address will not be published.